ماسک N95 یک وسیله حفاظتی تنفسی است که طراحی آن به گونه‌ای است که به طور بسیار دقیق بر روی صورت قرار می‌گیرد و ذرات معلق در هوا را به طور بسیار موثر فیلتر می‌کند. لبه‌های این ماسک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یک مهر و موم دور بینی و دهان ایجاد کنند.

تاریچه ماسک N95

پیش از دهه ۱۹۷۰، استانداردهای ماسک‌های تنفسی در آمریکا تحت نظارت اداره معادن ایالات متحده (USBM) بود. در سال ۱۹۲۶، استاندارد نوع A برای حفاظت در برابر غبارهای مکانیکی معرفی شد. این استانداردها برای کاهش مرگ‌ومیر معدنچیان که تا سال ۱۹۰۷ به ۳۲۴۳ نفر رسیده بود، طراحی شده بود. پس از فاجعه تونل Hawks Nest در سال ۱۹۳۴، برنامه تایید ماسک‌ها و رتبه‌بندی انواع C ،B ،A و D اجرایی شد.

قوانین ایجاد شده در دهه ۱۹۷۰ مانند قانون سلامت و ایمنی معادن زغال سنگ و قانون ایمنی و بهداشت شغلی، نظارت بر ماسک‌های تنفسی را تغییر دادند، اما استانداردهای اداره معادن ایالات متحده همچنان استفاده می‌شدند.

از اواخر دهه ۱۹۸۰، بحث‌هایی درباره تجدید نظر در مقررات ماسک‌های تنفسی وجود داشت. در سال ۱۹۹۲، کارگروه چند دارویی مقاوم در برابر سل در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) موظف شد تا میزان ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی سل را کاهش دهد. عفونت‌های سل به طور سنتی در گروه‌ها و مناطقی که دسترسی به خدمات بهداشتی کم بود و نیز در کودکان و سالمندان بیشتر دیده می‌شد. در حالی که احتمال تبدیل شدن به عفونت فعال در یک فرد در حدود ۱۰% در طول زندگی بود، شیوع HIV/AIDS یکی از عوامل اصلی فعال‌سازی سل محسوب می‌شد. بیشتر شیوع‌های سل و مرگ و میرها در آن زمان مربوط به کارکنان بهداشت و بیمارانی بود که به HIV مبتلا بودند.

در دستورالعمل‌های ۱۹۹۴ برای کنترل سل، بر حفاظت تنفسی و عملکرد ماسک‌های تنفسی تأکید شد. در آن زمان، این ماسک‌ها فقط به ماسک‌های مجهز به فیلترهای HEPA محدود می‌شدند. برای رفع نیاز فوری به ماسک‌های تنفسی مجهز به فیلتر HEPA برای کنترل سل، که ناشی از نبود حفاظت بیولوژیکی در استانداردهای ۳۰ CFR 11 موجود بود، MESA تلاش کرد تا تغییرات پیشنهادی ۴۲ CFR را تا پایان سال ۱۹۹۴ به اتمام برساند. این پیشنهاد شامل حذف طبقه‌بندی HEPA برای ماسک‌های غیرموتوری و افزودن سه نوع ماسک تنفسی با راندمان فیلتراسیون به ترتیب برابر یا بیشتر از ۹۹.۹۷%، ۹۹% و ۹۵% بود. نوع C این ماسک‌ها به استاندارد فعلی N95 مربوط می‌شد.

کاربرد در صنعت

ماسک‌های N95 برای استفاده صنعتی در بخش‌هایی مانند معدن و ساخت‌و‌ساز طراحی شده‌اند و می‌توانند در برابر نانوذرات مهندسی شده مؤثر باشند.

ماسک‌های سری N، از جمله N95، فقط در غیاب ذرات نفتی مؤثر هستند. برای موادی که برای چشم‌ها خطرناک هستند، ماسک‌های مجهز به صورت‌پوش کامل یا کلاه‌خود توصیه می‌شوند. این ماسک‌ها در هنگام آتش‌نشانی، در جو کمبود اکسیژن یا در جو ناشناخته مؤثر نیستند؛ در این موقعیت‌ها از دستگاه تنفس مستقل استفاده می‌شود. همچنین برای گازها یا بخارات خطرناک، ماسک‌های کارتریجی توصیه می‌شوند.

در محیط‌های صنعتی که نگرانی از عفونت وجود ندارد، می‌توان ماسک‌های N95 را تا زمانی که آسیب ندیده‌اند، کثیف نشده‌اند یا مقاومت تنفسی به طور محسوسی افزایش نیافته، استفاده و بازاستفاده کرد. ولی در آزمایشگاه‌های با سطح ایمنی زیستی ۲ و بالاتر، ماسک‌ها بعد از یک بار استفاده به عنوان زباله خطرناک دور انداخته می‌شوند.

ماسک‌های N95 سوپاپ دار برای راحتی بیشتر و کاهش بخار روی عینک‌ها هستند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ماسک‌های N95 سوپاپ‌دار می‌توانند تا حدی مانند ماسک‌های جراحی یا پارچه‌ای در جلوگیری از انتشار بیماری‌ها موثر باشند، ولی نه به اندازه ماسک‌های بدون سوپاپ.

کاربرد در مراکز درمانی

در مراکز درمانی از کارکنان بهداشت و درمان می‌خواهد که هنگام انجام فعالیت‌های مرتبط با بیماران مشکوک یا تأیید شده به بیماری COVID-19 از ماسک‌های تنفسی مانند N95 استفاده کنند. CDC نیز توصیه می‌کند که ماسک‌های تنفسی با حداقل تأییدیه N95 برای محافظت در برابر ذرات عفونی از جمله مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، آنفلوآنزای پرندگان، سندرم حاد تنفسی، آنفلوآنزای همه‌گیر و ابولا استفاده شوند.

کاربرد در بهداشت فردی

ماسک N95 برای استفاده شخصی می‌تواند به جلوگیری از ورود ذرات معلق هوا، ویروس‌ها و باکتری‌ها به سیستم تنفسی کمک کند. این ماسک‌ها با فیلترکردن حداقل ۹۵ درصد از ذرات میکروسکوپی موجود در هوا، از جمله آلودگی هوا، محافظت بالایی ارائه می‌دهند. مناسب برای استفاده در محیط‌های آلوده، شلوغ و امور روزمره است.

استفاده صحیح از ماسک N95

  • ماسک N95 را در دست بگیرید به طوری که قسمت بینی بالا باشد.
  • ماسک را زیر چانه قرار دهید و بند های آن را پشت گوش خود قرار دهید.
  • قسمت بینی ماسک را با انگشتان خود به شکل بینی خود فرم دهید.
  • مطمئن شوید ماسک به صورت محکم، بدون نشتی، روی صورتتان قرار دارد.
  • بعد از برداشتن ماسک، دست‌هایتان را با آب و صابون شتسه یا ضدعفونی کنید.

اجزای ماسک N95

ماسک N95 از پنج لایه مختلف فیلتر تشکیل شده است. این لایه‌ها شامل دو لایه ملت بلون برای فیلتراسیون اصلی و سه لایه اسپان باند هستند که از پلی‌پروپیلن بدون بافت و هیدروفوبیک تشکیل شده‌اند تا از جذب آب جلوگیری کنند. سوپاپ سیلیکونی یک‌طرفه به ماسک اضافه شده که تنفس را راحت‌تر کرده و از ورود ذرات معلق به داخل ماسک جلوگیری می‌کند. این ترکیب لایه‌ها، ماسک N95 را بسیار موثر در جلوگیری از ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌کند.